Een hoofd is gemiddeld 7 kilo

Je kan het niet verzinnen maar ons hoofd weegt gemiddeld zo'n 7 kilo.
Dat is een heel stuk zwaarder dan dat je zou denken.
Ons hoofd heeft dan ook grote invloed op onze houding in het rijden.

Omdat we vaak bezig zijn met het paard tijdens het rijden, hebben we ook de neiging om veel naar het paard of naar beneden te kijken.
Op het moment dat we met ons hoofd naar het paard kijken, verschuift er dus 7 kilo van ons totale gewicht naar voren. Omdat ons hoofd boven op de ruggengraat zit heeft dit invloed op onze hele houding.
Op de foto hiernaast is goed te zien dat mijn hoofd naar voren hangt en niet meer netjes in lijn zit met mijn rug. Hierdoor steek ik mijn voeten naar voren om in balans te blijven.


 Als we kijken naar het skelet zien we dat het hoofd balanceert op de nekwervels. Wanneer ik dus mijn hoofd naar voren laat "hangen" buigen de nekwervels en daardoor ook de rugwervels mee naar voren. Het hoofd heeft dus invloed op heel onze houding.

Het naar je paard kijken tijdens het rijden heeft niet alleen invloed op je eigen houding maar ook op dat van het paard.
Op de bovenste foto is te zien dat ik mijn hoofd naar voren hang, dit heeft als gevolg dat ik met mijn balans niet meer in het midden van het paard zit. Ik heb meer gewicht op links voor oftewel zijn linkerschouder. Hierdoor heeft hij meer moeite om zijn linkerschouder vrij te bewegen en gaat zijn eigen gewicht meer op de voorhand.

In de onderste foto zie je dat mijn hoofd netjes boven mijn ruggengraat balanceert, hierdoor is mijn gewicht in het midden van mijn paard. Ik wil hier dezelfde wending maken als in de eerste foto. Omdat mijn eigen houding en balans nu boven mijn paard blijft, heeft mijn paard de mogelijkheid om vrij zijn schouders te bewegen naar de kant die ik op vraag.



Reacties

Populaire posts