Rijden met een klok deel 1

Tijdens mijn training bij Sam Morrison
in Amerika heb ik geleerd te werken met een klok in mijn zit.
Dit klinkt als je het voor het eerst hoort een beetje gek.
Maar als je ermee gaat werken wordt het steeds logischer.
Werken met een klok in je zit geeft je een tool waardoor je heel precies vanuit je zit het paard kan sturen.

Ga er vanuit dat 12 uur voor zit, tussen de oren van je paard naar voren. 6 uur zit recht naar achteren over de staart van je paard. Als je je paard recht naar voren rijd, ben je met je zit dus richting 12 aan het rijden.
Zou ik mijn paard in een back-up recht achteruit zetten, rij ik naar 6.
Echter hebben we nog meer cijfers in onze klok.

 Je gebruikt de klok om vanuit je zit te rijden, dit betekent dat je je zit roteert naar het uur dat je wilt hebben. Bijvoorbeeld: je zit naar 7 uur brengen betekent dat je naar achter en links roteert. Let op: Dit gebeurt alleen in je zit en niet in je bovenlichaam. Het zijn je heupen die het werk doen. Zit je op 7 uur dan vraag je het paard met zijn linker heup naar binnen. 5 uur, rechterheup.
11 uur linkerschouder en 1 uur rechterschouder.





Met de nummers 9 en 3 wil je heel je paard opzij vragen (zijwaarts).
In het geval dat je naar 3 wilt gaan. Zal je met je rechterheup iets moeten zinken in het zadel.

Voorbeeld: Je rijdt op een linkervolte en je wilt deze volte vergroten. Dan kan je met je zit naar 3 zitten en je rechterheup laten zinken in het zadel.

Rijden met een klok betekent niet dat je verder niks meer met je bovenlichaam of benen doet. Rijden met de klok gaat uit van het principe dat het paard altijd in balans onder je wilt lopen. Verplaats jij je zit dan zal het paard zichzelf verplaatsen om jou weer in het midden van zijn rug te krijgen.









Reacties

Populaire posts