Rijden met een klok deel 2


In mijn vorige blogpost heb ik de basis uitgelegd van rijden met een klok in je zit.
Ik ben ingegaan op het roteren van je zit naar een bepaald uur om het paard te begeleiden.
mijn blog heb ik afgesloten met het volgende:
"Rijden met een klok betekent niet dat je verder niks meer met je bovenlichaam of benen doet. Rijden met de klok gaat uit van het principe dat het paard altijd in balans onder je wilt lopen. Verplaats jij je zit dan zal het paard zichzelf verplaatsen om jou weer in het midden van zijn rug te krijgen."

Hier wil ik verder op ingaan. Allereerst wil ik zeggen dat het dus niet de bedoeling is dat je naar één kant van je paard gaat hangen. De klok gaat over het rijden vanuit je zit en dus het licht verplaatsen van je heupen. Het is zo dat je daarmee je gewicht verplaatst maar je blijft boven je paard zitten.
Het rijden met een klok in je zit gaat over subtiele veranderingen die het paard kan waarnemen.
Om het rijden met een klok te oefenen kan je op een balans kussen of yogabal gaan zitten.
Vervolgens wil je met je zit als het waren elk "uur" aantikken. het geeft niet als je klok aan het begin vrij groot is. Op deze manier krijg je een goed beeld van waar elk uur in je zit te vinden is. Naarmate je vaker oefent kan je je klok verkleinen en dus subtieler je zit verplaatsen naar het uur dat je wilt hebben.
Heb je dit een paar keer geoefend dan kan je het op je paard gaan oefenen. Om het hoofd en hals te begeleiden kan je nog steeds vanuit je eigen schouders en handen het paard helpen.

Reacties

Populaire posts